برج خنک کننده با گردش آب آزاد (طبیعی):

همانگونه که از نام آن مشخص است، در  برج خنک کننده  با سیرکوله هوای طبیعی، برای فرآیند خنک سازی آب ، از گردش طبیعی هوای سرد استفاده می شود. به دلیل تفاوت بین دانسیته هوای ورودی و خروجی، حرکت هوا به سهولت انجام می گردد.

در حالی که هوای گرم و مرطوب که نسبت به هوای خنک چگال تر (سنگین تر) می باشد به صورت طبیعی از برج خنک کننده بیرون می رود ، هوای سرد و خشک به درون برج کشیده می شود و گردش طبیعی هوا انجام می گردد.

انواع برج خنک کننده فایبرگلاس:

 مدور : برج خنک کننده گرد از جنس فایبرگلاس که به شکل مدور ( بطری شکل ) ساخته می شود. قطعات بدنه به صورت چند تکه و به وسیله پیچ و مهره متصل می گردند.

مکعب: برج خنک کننده از جنس فایبرگلاس که به شکل مکعب مربع و یا مکعب مستطیل ساخته می شود. این برج می تواند به صورت برج با جریان متقاطع باشد و یا برج با جریان مخالف.

در گذشته در ساخت و  تولید برج خنک کننده  از فلز و چوب استفاده می شد، ولی امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی در ساخت برج های خنک کننده از جنس فایبرگلاس و انواع پلاستیک ها استفاده می شود. مهمترین مسئله در برج خنک کننده وجود رطوبت و خوردگی می باشد، قطعات به کار رفته طوری انتخاب می شوند که در مقابل زنگ زدگی و خوردگی در برج خنک کننده بالاترین مقاومت را داشته باشند. مواد خام به کار رفته در ساخت قطعات فایبرگلاس و همچنین ضخامت ساخته شده بسیار اهمیت دارد و در صورت عدم رعایت می تواند تجربه بسیار بدی در استفاده از  برج خنک کننده فایبرگلاس  به جا بگذارد.

برج خنک کننده فایبرگلاس نسبت به برج خنک کننده فلزی دارای وزن کمتری می باشد و در استحکام و مقاومت برابری می کنند. همچنین در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است، انعطاف پذیر و قابل ترمیم است و عمر و دوام طولانی تری نسبت به برج خنک کننده فلزی مشابه دارد.

در مجموع انتخاب نوع و جنس بدنه برج خنک کننده به عهده کارفرما و براساس معیار های مختلف تشخیص داده می شود، هر کدام از برج های خنک کننده کاربرد و استفاده مشخص دارند ولی برای استفاده معمول در کارخانجات جنس فایبرگلاس پیشنهاد می گردد.

برج خنک کننده چیلر چیست:

برج خنک کننده چیلر از اجزای جانبی سیستم سرمایش مرکزی است که می تواند شامل انواع چیلر تراکمی و چیلر جذبی باشد. کولینگ تاور گرمای موجود در آب گرمی که از کندانسور چیلر آب خنک پمپ شده است را بوسیله عبور اجباری هوا دفع می کند و دمای آب ورودی به کندانسور را کاهش می دهد. برج خنک کن چیلر برای دفع گرمای ساختمان در هوای آزاد مستقر می گردد که معمولا پشت بام و یا هر محیطی خارج از ساختمان که در هوای محیط قرار داشته باشد برای قرار دادن برج خنک کننده سیستم سرمایش مرکزی انتخاب می شوند .

مزایای برج خنک کننده فایبرگلاس:

به طور کلی مزایای برج خنک کننده فایبر گلاس در سیستم سرمایش مرکزی شامل موارد زیر است:

  • به سادگی قابل شست و شو و تمیز کردن است.
  • تعمیرات و نگهداری آن نسبت به دیگر برج ها راحت تر و کم هزینه تر است.
  • استحکام و انعطاف بالایی دارد و در برابر تغییر شکل و خم شدن دچار شکستگی نمی شود.
  • از لحاظ شیمیایی به شدت غیرفعال و واکنش ناپذیر است که سبب می شود، در برابر خوردگی در اثر اسید، نمک و دیگر مواد مقاوم باشد.
  • به دلیل ماهیت شیشه ای دارای سطح بالایی از خستگی و خزش است.
  • جنس فایبرگلاس دارای تطبیق پذیری بالایی است و با توجه به نیازهای مشتری امکان سفارشی سازی وجود دارد.
  • برج خنک کن فایبرگلاس دارای سطح تغییر شکل و رسوب گذاری پایین است.
  • نسبتا سبک است (استحکام بالا نسبت به وزن)
  • هزینه جابجایی و نصب آن در مقایسه با دیگر مواد بسیار کمتر می شود.

کارشناسان ارشد شرکت مهتاب گستر با شماره های 02166706377 آماده ارائه مشاوره رایگان به جهت نیازسنجی و راهگشایی مشکلات فاضلابی متقاضیان محترم و همچنین اعلام قیمت به آنها می باشند.